Telenet heeft donderdag de televisiezenders uitgenodigd om rond de tafel te zitten over een oplossing voor hun advertentiemodel dat door de digicorder onder druk staat. Eén van de pistes die genoemd wordt, is die van "gesegmenteerde en gerichte advertenties", op basis van het profiel van de klant.
De voorbije maanden regende het klachten bij de Vlaamse televisiezenders, omdat steeds meer digitale kijkers de reclame doorspoelen. De commerciële zenders zien hierdoor hun inkomsten kelderen. Dat vormt volgens hen ook een bedreiging voor het kwalitatieve Vlaamse televisieaanbod.
Telenet probeerde vandaag alvast een aantal beweringen te ontkrachten. Het bedrijf wees erop dat het doorspoelen van reclame al kan met technologie (VHS) van twintig jaar geleden, en dat de consument nu gewoon minder geïnteresseerd is in traditionele reclame. De Vlaming kijkt weliswaar meer uitgesteld, maar dat vertegenwoordigt volgens Vincent Bruyneel (foto boven), hoofd van strategie, toch maar 5 procent van het totale kijkgedrag. Bovendien zijn de reclame-uitgaven op televisie tussen 2006 (voor digitale televisie) en 2012 gestegen van 1,07 miljard euro naar 1,446 miljard euro.
Dat Telenet geld zou verdienen aan zijn set-top box, ontkent het bedrijf. "Die toestellen vragen investeringen en zijn pas na tien jaar winstgevend." Het telecombedrijf zegt ook elk jaar 100 miljoen euro te investeren in tv-distributie, zo'n 69 miljoen euro vloeit naar de televisiezenders.
"Gerichte advertenties zijn mogelijke oplossing"
Niettemin hoopt Telenet dat er een oplossing wordt gevonden voor de problematiek. "We willen constructief aan tafel gaan zitten om oplossingen te zoeken. De zenders hebben het product, de content. Wij hebben het distributieplatform, de tool", luidde het.
Maar zo een oplossing kan volgens het telecombedrijf niet bestaan uit het blokkeren van reclame, die dan niet zou kunnen doorgespoeld worden. "Dit zal ervoor zorgen dat de consument zijn kijkgedrag geforceerd moet aanpassen. We verwachten dat die consument dan op zoek zal gaan naar alternatieven, zoals internationale platformen, waar veel minder Vlaamse content is", aldus Bruyneel.
Een piste die hij aanhaalde is die van gerichte advertenties. "Wij kunnen zien wie de klant is en welke programma's hij bekijkt. Op die manier weten we welke reclame relevant is voor die klant", meent het bedrijf. Bruyneel gaf wel toe dat men hierbij rekening zal moeten houden met de privacywetgeving.
(belga)